Daglig kan man i radioen og ved en gennemgang af
TRIM-systemet hos Vejdirektoratet konstatere, at den samme endeløse melodi kører. Kl. 6.30 begynder problemerne ved Roskilde vest fortsættende mod Roskilde
Syd. Nogenlunde samtidig, hvis det er mandag starter problemerne ved sammenfletningen. De
øvrige dage sker det et kvarter senere. På Helsingør fingeren starter problemerne ved 7
tiden. Ca. kl. 9.15 stopper problemerne alle steder bortset fra den nordlige del af Ring
3, som plages ca. 30 minutter mere. Og vi taler vel at mærke kun om egentlige stop, dvs.
hastigheder under 50 km/t.
Men også indenfor hovedstadsområdet er der problemer. Jeg
kunne, da jeg pendlede fra Næstved til Høje Taastrup komme hurtigere på arbejde end
kollegaer fra Brøndby Strand, som typisk brugte 1,5 timer.
Jeg har derfor lavet en trafikvision med mit bud på, hvad
der skal til, før man i kombination med en eller anden form for bompenge kan reducere
belastningen fra privatbilismen.
Min løsning går kort sagt ud på at anvende at
reintroducere kendte teknologier, som f.eks. sporvogne, udbygge metronettet,
automatiserede parkeringshuse osv.
Jeg har valgt ikke at sætte fokus på
forbrændningsteknologier, idet at en bil har en massefylde som en bil uanset hvad den
kører på.
Tegningerne er lavet i PaintBrush og er derfor primitive.
Kommentarer er velkomne.
Med venlig hilsen
Carsten Overgaard |