Forslag til løsninger i forbindelse evt.
etablering af højklasset vej i Frederikssundsfingeren.På baggrund af den debat, som
foregik på borgermødet d. 2 februar 2000, har jeg nogle
bemærkninger og forslag til konkrete løsninger på
nogle af de problemer, som er på rute 211 i dag og som
vil kunne overvejes, hvis man vælger en 0 eller 0+ løsning.
I debatoplægget indgår
der en beskrivelse af sort- og grå-plettede kryds på
rute 211. Med udgangspunkt i min færden langs rute 211,
vil jeg herunder præsentere nogle forslag.
Frederikssund
kommune
Trafikken er præget af at
den lokale trafik primært anvender de to sydligste kryds
på grund af at trafikken fra Hornsherred belaster primærrute
53 og dermed vanskeliggør den lokale trafiks mulighed
for at komme ud til rute 211 via rundkørslen.
Endvidere fjernede man
helt muligheden for at krydse jernbanen på anden måde
end via rute 211. Her kunne man godt have etableret en
underkørsel til bustrafik, således at denne trafik helt
undgik at komme ud på rute 211, hvor der heller ikke er
nogle stoppesteder. Da hastigheden på denne ydre del af
rute 211 er høj, er de uheld som der her også af
alvorlig karakter.
a) Krydset Ågade /
Frederikssundsvej, samt krydset Strandvangen /
Frederikssundsvej.
Mit forslag går her ud på
at etablere en rundkørsler med en ca. 2 meter jordvold i
midten, idet at reduktion af det visuelle overblik vil
nedsætte hastigheden for den trafik, som skal ligeud og
dermed skabe de nødvendige huller så trafikken fra Ågade
kan komme ud på Frederikssundsvej.
Kommentar 2005: Rundkørslen blev efterfølgende etableret. Desværre
først efter yderligere en tragisk trafikulykke, som kostede dødsfald.
Ølstykke kommune
Trafikbelastningen er her
allerede så stor at det i perioder er umulig for den
lokale trafik at komme ud på Frederikssundsvej. Byrådet
i kommunen er tilhængere af et forøget antal lyskryds,
men det vil slå trafikken i stykker og forøge CO2
forureningen på grund af stillestående biler.
Et andet problem er de
mange venstresvingende trafikanter, hvilket giver et
uroligt trafikmønster med mange baneskift. Endelig
virker Frederikssund som en barriere ikke mindst i
gamle Ølstykke, hvor lokaltrafikken må køre omveje til
underkørsler eller lysregulerede kryds.
Sidst og ikke mindst er
der nogle steder, hvor lokalbefolkningen har ødelagt
bevoksningen for at krydse vejen følgende de vejstrækningen,
som blev nedlagt i forbindelse med etableringen af nuværende
Rute 211 omkring 1970, i stedet for de stiunderføringer,
som der oftest kun er 200 meter til.
Foruden de nedenstående løsningsforslag,
der alle har det formål at fjerne muligheden for
venstredrejende trafik medmindre at det sker via en rundkørsel,
vil jeg anbefale etablere af hegn enten i midterrabatten
eller som led i etablering af støjdæmpende
foranstaltninger, således at den uvedkommende gående
trafik fjernes.
Idet jeg henviser til
vedlagte tegning, vil jeg gøre opmærksom på at der også
bør foretages en udbygning af kommunens sti-system for
at opretholde trafikseparationen. Disse forslag til
udbygning er markeret med lilla.
b) Krydset Tjørnehøjvængets
forlængelse / Frederiksundsvej
Ølstykke kommune planlægger
at tilslutte en aflastningsvej for Frederiksborgvej (Tidligere
A6). Derved vil al trafik kommende fra Ølstykke
Stationsby komme herfra. Jeg foreslår etablering at en
rundkørsel med et separat spor for trafikken fra den
ydre del 211 mod København. Trafikken fra Ølstykke
Stationsby vil derfor nemt kunne integreres efter rundkørslen.
Dermed undgås venstresving, hvilket skulle give en mere
glidende trafik.
c) Rute 211 overkørsel
over Rute 6.
Problemet her er den
trafikmængde, som skal til venstre mod Jyllinge/Gundsø/Roskilde.
Som opmarchbanerne er konstrueret i dag skal trafikken ud
af 211 dele bane med de venstresvingende, hvilket giver
urolig trafik. Jeg foreslår at broen udvides i bredten,
således at man an etablere en rundkørsel. Det vil
resultere i en langsom afvikling af trafikken, men området
har ringe udsigtsforhold og den 60 km/t hastighedsbegrænsning,
som forefindes på stedet i dag er skiltet i en grad, så
kun de daglige brugere er bekendt med den. Der er ikke
fuldt op med fartdæmpende tværgående streger på kørebanen.
d) Ring Nord/Syd vest /
Frederiksundsvej (Rute 211)
Her foreslår jeg at Ring
Nord/Syd føres under Frederiksundsvej (Rute 211), således
at den tværgående lokaltrafik ikke blandes med
trafikken på rute 211. Jeg foreslår endvidere at
muligheder for at køre mod Frederikssund fjernes i dette
kryds, idet at 90 % af trafikken fra Ring Nord/Syd vil være
rettet mod København. Endvidere foreslår jeg at der ved
siden af Ring Nord/Syd etableres et stisystem under Rute
211 for at mindske Rute 211s barriere effekt.