Park Alle 5
DK-3650 Ølstykke
Email: mail-@-carstenovergaard-.-dk

Startside
Op

Other mirror-sites about Carsten Overgaard
Bebo
Facebook
Live spaces
LinkedIn
Myspace
Naymz
Plaxo
Tagged
Blogs:
Avisen.dk
BT
Blog.dk
Ekstra bladet Arkiv
TV2 blog
Urbanblog
Bebo
Myspace

 

 
Startside
Op
Forslag til løsninger i forbindelse evt. etablering af højklasset vej i Frederikssundsfingeren.

På baggrund af den debat, som foregik på borgermødet d. 2 februar 2000, har jeg nogle bemærkninger og forslag til konkrete løsninger på nogle af de problemer, som er på rute 211 i dag og som vil kunne overvejes, hvis man vælger en 0 eller 0+ løsning.

I debatoplægget indgår der en beskrivelse af sort- og grå-plettede kryds på rute 211. Med udgangspunkt i min færden langs rute 211, vil jeg herunder præsentere nogle forslag.

Frederikssund kommune

Trafikken er præget af at den lokale trafik primært anvender de to sydligste kryds på grund af at trafikken fra Hornsherred belaster primærrute 53 og dermed vanskeliggør den lokale trafiks mulighed for at komme ud til rute 211 via rundkørslen.

Endvidere fjernede man helt muligheden for at krydse jernbanen på anden måde end via rute 211. Her kunne man godt have etableret en underkørsel til bustrafik, således at denne trafik helt undgik at komme ud på rute 211, hvor der heller ikke er nogle stoppesteder. Da hastigheden på denne ydre del af rute 211 er høj, er de uheld som der her også af alvorlig karakter.

a) Krydset Ågade / Frederikssundsvej, samt krydset Strandvangen / Frederikssundsvej.

Mit forslag går her ud på at etablere en rundkørsler med en ca. 2 meter jordvold i midten, idet at reduktion af det visuelle overblik vil nedsætte hastigheden for den trafik, som skal ligeud og dermed skabe de nødvendige huller så trafikken fra Ågade kan komme ud på Frederikssundsvej.

Kommentar 2005: Rundkørslen blev efterfølgende etableret. Desværre først efter yderligere en tragisk trafikulykke, som kostede dødsfald.

Ølstykke kommune

Trafikbelastningen er her allerede så stor at det i perioder er umulig for den lokale trafik at komme ud på Frederikssundsvej. Byrådet i kommunen er tilhængere af et forøget antal lyskryds, men det vil slå trafikken i stykker og forøge CO2 forureningen på grund af stillestående biler.

Et andet problem er de mange venstresvingende trafikanter, hvilket giver et uroligt trafikmønster med mange baneskift. Endelig virker Frederikssund som en barriere – ikke mindst i gamle Ølstykke, hvor lokaltrafikken må køre omveje til underkørsler eller lysregulerede kryds.

Sidst og ikke mindst er der nogle steder, hvor lokalbefolkningen har ødelagt bevoksningen for at krydse vejen følgende de vejstrækningen, som blev nedlagt i forbindelse med etableringen af nuværende Rute 211 omkring 1970, i stedet for de stiunderføringer, som der oftest kun er 200 meter til.

Foruden de nedenstående løsningsforslag, der alle har det formål at fjerne muligheden for venstredrejende trafik medmindre at det sker via en rundkørsel, vil jeg anbefale etablere af hegn enten i midterrabatten eller som led i etablering af støjdæmpende foranstaltninger, således at den uvedkommende gående trafik fjernes.

Idet jeg henviser til vedlagte tegning, vil jeg gøre opmærksom på at der også bør foretages en udbygning af kommunens sti-system for at opretholde trafikseparationen. Disse forslag til udbygning er markeret med lilla.

b) Krydset Tjørnehøjvængets forlængelse / Frederiksundsvej

Ølstykke kommune planlægger at tilslutte en aflastningsvej for Frederiksborgvej (Tidligere A6). Derved vil al trafik kommende fra Ølstykke Stationsby komme herfra. Jeg foreslår etablering at en rundkørsel med et separat spor for trafikken fra den ydre del 211 mod København. Trafikken fra Ølstykke Stationsby vil derfor nemt kunne integreres efter rundkørslen. Dermed undgås venstresving, hvilket skulle give en mere glidende trafik.

c) Rute 211 overkørsel over Rute 6.

Problemet her er den trafikmængde, som skal til venstre mod Jyllinge/Gundsø/Roskilde. Som opmarchbanerne er konstrueret i dag skal trafikken ud af 211 dele bane med de venstresvingende, hvilket giver urolig trafik. Jeg foreslår at broen udvides i bredten, således at man an etablere en rundkørsel. Det vil resultere i en langsom afvikling af trafikken, men området har ringe udsigtsforhold og den 60 km/t hastighedsbegrænsning, som forefindes på stedet i dag er skiltet i en grad, så kun de daglige brugere er bekendt med den. Der er ikke fuldt op med fartdæmpende tværgående streger på kørebanen.

d) Ring Nord/Syd vest / Frederiksundsvej (Rute 211)

Her foreslår jeg at Ring Nord/Syd føres under Frederiksundsvej (Rute 211), således at den tværgående lokaltrafik ikke blandes med trafikken på rute 211. Jeg foreslår endvidere at muligheder for at køre mod Frederikssund fjernes i dette kryds, idet at 90 % af trafikken fra Ring Nord/Syd vil være rettet mod København. Endvidere foreslår jeg at der ved siden af Ring Nord/Syd etableres et stisystem under Rute 211 for at mindske Rute 211’s barriere effekt.

e) Krydset Dronning Dagmars Vej / Frode Fredgaardsvej / Rute 211.

Problemet her er de bløde trafikanter (herunder cyklister / knallerter som ikke trækker over), som forstyrrer trafikken fra sidevejene. Derfor foreslår jeg at der etablere en stiunderførsel i stedet for fodgængerfeltet. Dermed vil der kunne sluses en større mængde trafik ud på Rute 211, hver gang den tværgående trafik har grønt.

f) Ring Nord/Syd øst / Frederiksundsvej (Rute 211)

Her vil der blive etableret en vej til en ny jernbanestation, ligesom kommunen har udlagt et større erhvervsområde ved dette kryds. Her foreslår jeg også en underførsel af Ring Nord/Syd, samt fjernelse af mulighederne for at trafik mod Frederikssund. Endvidere foreslår jeg cykelstierne anlagt således at disse trafikanter ikke skal krydse bilisternes kørebaner.

Stenløse kommune.

Dette er det vanskeligste strækning at forbedre, idet at bebyggelsen står så tæt på vejen. Mulighederne for at lave en omfartsvej er begrænsede – nærmest umulige på grund af miljøministeriets indblanding på grund af området karakter. Der er ringe udsigtsforhold for tilkørslen fra Stenlillevej, hvilket har resulteret i flere uheld.

Mellem Stenløse og Veksø forekommer der trafik på cykelstien i modkørende retning på trods af at cykelstien ikke er afmærket til dette. Baggrunden herfor at de vanskelige forhold ved cykelstiens forløb omkring Humlebakken i Veksø. Dette har medført en række uheld i Veksø på grund af at bilisterne med rette ikke forventer cyklister fra "den forkerte retning" og cykling i fodgængerfeltet i dette kryds. Stenløse kommune har etableret en cykelsti specielt rettet til de børn i Veksø, som fra 5 klasse og opefter skal anvende skoler i Stenløse. Desværre er denne ikke oplyst og ligger i et lavt beliggende område, som er kraftigt påvirket af tåge.

Endvidere skal pendlere, som anvender cyklen som transportmiddel skiftet vejside 2 gange igennem Veksø, hvilket for mange til at vælge bilen som transportmiddel.

g) Krydset Krogholmvej / Dam Agre / Rute 211

Krogholmvej er den primære vejforbindelse for borgerne i Stenløse kommune, når de skal anvende rute 211. Desværre er det også den primære vejforbindelse for brugere at de undervisningsinstitutioner, som er beliggende i Stenløse. Derfor giver den en meget langsom afvikling af trafikken ud fra sidevejene. Endvidere er det et så stort problem for Falcks personale at komme frem til udrykninger, at stationen har være foreslået nedlagt og flyttet til en anden kommune. For at krydset skal fungere normalt, skal alle andre trafikformer separeres fra biltrafikken. Jeg foreslår at al andet trafik føres under vejene via tre tunneler. Fodgængerovergangene nedlægges og cyklister skal også anvende disse tunneller.

h) Stenlillevej / Rute 211

Tilkørslen spærres. Der etableres en fodgængerbro eller tunnel over/under Rute 211 til området ved biografen for at formindske Rute 211 barriere effekt. Trafikken fra Stenlille føres via en ny vej til Dam Agre. langs CF gården.

i) Stenløse Byvej / Søsumvej / Rute 211.

Fodgængerovergangene over Rute 211 fjernes. Tværgående trafik henvises til tunneller.

 
j) Humlebakken / Kirkebakken / Rute 211

Da krydset er en af de farligste på rute 211 i dette området foreslås det helt nedlagt. Rute 211 sænkes således at kommer til at løbe under de lokale veje. Dermed skabes grundlaget for at den lokale skoletrafik kan forløbe på cykelstien "i den rigtige side". Det vil fra kommunen side kræve en løsning i krydset Humlebakken / Spydbakken, hvilket kunne løses med en tunnel for cyklisterne.

Som bieffekt fjernes noget af den sivetrafik, som går igennem Veksø mod syd til glæde for byens beboere. Den vil komme til at gå helt uden om Veksø. Det vil blive nødvendig at etablere fire busholdepladser for ekspresbuslinien.

k) Maglehøjs alle / Rute 211

Ved at anvende løsningen i punkt j) bliver dette kryds det primære kryds for tilslutningstrafikken fra Veksø og de omliggende landsbysamfund. Farten skal ned i krydset, idet at det i glat føre for trafikken mod København kan være vanskeligt at bremse ned på grund af det bratte fald i vejforløbet lige inden krydset. Derfor foreslås det at krydset erstattes med en stor rundkørsel med meget en høj jordvold i midten til at opfange for sent reagerende bilister.

Cykelstien foreslås ført igennem i begge sider eller det foreslås at føre stien med trafik væk fra København under vejen.

Ballerup kommune

Resten af Rute 211 løber igennem Ballerup kommune. I debatoplægget er krydset ved Smørumvej markeret som et farligt kryds. Dette mener jeg bygger på at talmaterialet er fra før 1999. Dels er der nu lavet en ny Knardrupvej, som munder ud i den kommende Tværvej. Dels har Smørumvej været spærret af Banestyrelsen og først fornylig genåbnet.

Den nye Knardrupvej har dog givet en del uheld allerede. Dette skyldes primært at bilisterne kører stik øst og bliver stærkt generet af solen om morgen om foråret. Dette forringer deres muligheder for at observere skiftet i lyssignalet. Endvidere har udbygningen af erhvervskvarterne i området skabt nye farlige kryds, især må jeg fremhæve Novo Nordisk Park / Måløvbakken.

Længere inde er trafikken generet af at beboerne dagligt insisterer på at forcere to autoværn i stedet for at anvende fodgængertunnelerne. Der bør etableres hegn mellem de to autoværn, så de gående benytter de tunneller, som er bygget.

Sidst og ikke mindst er krydset ved Skovvej vanskelig. I myldretiden bliver krydset ikke tømt for trafik den ene vej, før at trafikken på den anden led skal til, hvilket låser trafikken og skaber farlige situationer – ikke mindst for de bløde trafikanter.

Jeg er dog af den indstilling af trafikken er så voldsomt fra Tværvej og indad, at uanset hvad der gøres vil vejen ikke kunne bære den øgede trafikmængde, som måtte komme i det næste årti. Eneste løsning er efter min mening at forlænge tværvej mod syd, så den kan forbindes af en ny vej fra Frederikssundsmotorvejen (0+ løsningen). Dette vil føre ca. halvdelen af trafikken syd om Ballerup, som er kraftig belastet af selve vejen og den afledte sivetrafik.

Da Tværvej nu er overgået til amterne kan dette dog have lange udsigter. Det er min subjektive mening af Frederiksborgs Amt satser på at al erhvervsudvikling skal foregå ud af Hillerødfingeren.

På trods af disse ringe udsigter til en afgørende løsning vil jeg dog i det nedenstående løsningsforslag til krydset Knardrupvej / Tværvej / Rute 211 tage udgangspunkt i at Tværvej bliver forlænget.

l) Krydset Knardrupvej / Tværvej / Rute 211

Jeg foreslår etablering af en rundkørsel i stil med den som er etableret ved omfartsvejen i Næstved ved vejen til Skælskør. Denne type rundkørsel adskiller de bløde trafikanter fra bilisterne. Ved den kommende trafikmængde vil alternativet næsten uanset trafikanternes agtpågivenhed før eller siden give anledning til uheld.

Endvidere vil det ved den kommende station være naturligt at etablere et kiss-and-ride område ligesom eventuelle ekspres buslinier også naturligt ville kunne få holdeplads her.

Forlænges tværvej ville det være naturligt at lave en særlig højresvingsbane mod syd.

m) Krydset Måløvbakken / Novo Nordisk Park / Rute 211

Enten bør krydset forsynes med lysregulering eller også burde det nedlægges. Udsigtforholdende er dårlige. Ledøje-Smørum kommune planlægger dog et større erhvervskvarter ud af Måløvbakken og Kongebakken, som grusvejen en dag kommer til at hedde. Man kunne så spærre udkørslen fra den gamle Lyfa-fabrik ved at gøre vejen Måløv Teknikkerby færdig.

n) Krydset Smørumvej / Gl. Knardrupvej / Rute 211

Efter åbningen af den nye Knardrupvej er der ikke længere så meget trafik i dette kryds. Endvidere er der tunnel for de bløde trafikanter under Rute 211 her. Der er efter min mening der ikke grund til at gøre noget med krydset her. Måske burde kommunen forbyde gennemkørsel af denne vej i myldretiden for at stoppe noget af den sivetrafik, som går igennem her.

o) Krydset Måløv hovedgade / Rute 211.

Midterabatten føres igennem. Muligheden for trafikken fra Måløv Hovedgade for at dreje mod København fjernes. Trafikken bør i stedet anvende krydset ved stationen, som er lysreguleret.

Højresvingsbåsen fra Rute 211 ind mod hovedgaden skal ændres således at bilisterne tvinges til at holde bedre øje med cyklisterne.

p) Krydset Smørum Parkvej / Måløv Parkvej.

Her er problemet den massive sivetrafik mod syd og nord, samt de høje hastigheder, som trafikken væk fra København har, hvilke giver nogle fejlskøn for de bilister, som skal dreje mod venstre med uheld til følge.

Indtil en forlængelse af Tværvej til Frederikssundsmotorvejen ved Ring 4 kan etableres må løsningen være at få hastigheden ned. Dette kan afhjælpes ved etablering af en rundkørsel. Dog må det pointeres at også her skal der være total trafikseparation af bilisterne og de bløde trafikanter. Igen peger jeg på en løsning lig den, som jeg foreslog under punkt l)

q) Strækningen frem til Ballerup ved Rådhuset.

Hvis der er nogle steder, hvor Rute 211 udviser barriere effekt er det på denne strækning. Jeg vil foreslå etablering at to nye stioverførsler af hensyn til beboerne langs strækningen til at supplere den ene tunnel som eksisterer i dag. For de præcis skal etablere vil man kunne afgøre, når man ser præcis hvor store de nye boligområder, som etableres i disse år er og selvfølgelig i samarbejde med Ballerup Kommune.

r) Krydset Skovvej / Hold-an-vej / Rute 211

I dette kryds er der simpelthen for stor en trafikbelastning til en vej af denne type.

Jeg vil dog igen i min løsning lægge vægt på at separere de bløde trafikanter fra bilismen. Det vil give mulighed for at få en større mængde trafik igennem krydset da bilisterne – herunder de mange buslinier, som benytter dette kryds – så kun skal tage hensyn til de øvrige bilister.

Generelt

Jeg har primært set på de forhold som kunne ændres således at vejens kapacitet øges. Samtidig har jeg set på hvordan forholdene for de bløde trafikanter, kunne forbedres – ikke mindst for de mange skolesøgende, som anvender vejen mellem Stenløse og Veksø.

Jeg har vedlagt nogle skitser af mine løsningsforslag. De bærer selvfølgelig præg af at jeg ikke har tilgang til professionelle design-værktøjer, men jeg håber det vil bringe inspiration til nogle af de løsninger, som skal til for at forbedre forholdene langs den eksisterende Rute 211 uanset om der bygges en ny højklassificeret vej.